ÄÄRIRAJOILLE, SUA VARTEN!

51427920_413647639387510_8475553909190950912_n kopio

Toiminnallisille treenaajille:

Ilmoittautuminen viiden kuukauden valmennuskurssille, joka tähtää TOUGH VIKINGiin starttaa NYT! 

Oletko aina haaveillut, että pääsisit testaamaan Gladiaattorit-rataa tai Selviytyjien kisatehtäviä kun kamerat ovat sammuneet? Ehkä kuulut niihin, jotka uskovat jopa osaavansa paremmin kuin tositv-tähdet, kunhan vain saisivat mahdollisuuden. Nyt on tarjolla sohva-uhoajalle näytönpaikka ilman televisiokameroita ja julkisen nöyryytyksen pelkoa.

Pohjoismaiden suurin estejuoksukilpailu Tough Viking on äärimmäinen henkinen ja fyysinen mittelö, joka otetaan kyllä tosissaan, muttei liian vakavasti. Syyskuussa Helsingin Kaisaniemen puistoon rakennettava 10 kilometrin mittainen massiivinen esterata on kuin aikuisten seikkailupuisto. Radalla on noin kolmisenkymmentä vaativaa estettä piikkilangoista panssariautoihin, joita ei kuitenkaan tarvitse selättää yksin. LeWellin valmennuskurssi kokoaa kasaan kahdentoista kisaajan jengin, joista muodostetaan kisaan kaksi joukkuetta.

Peruskunnon upgreidaus

Toiminnallisessa Tough Viking -pienryhmävalmennuksessa hiotaan tekniikat ja asenne kuntoon. Kiipeäminen ja roikkuminen vaatii voimaa ja ketteryyttä, mutta myös kestävyyttä, että esteet jaksaa selvittää vielä juoksun jälkeenkin. Reitti on mutainen, osa siitä juostaan vedessä ja monet esteet ovat liukkaita.

”Tough Viking haastaa enemmän kuin kymmenen kilometrin juoksu, mutta on suoritettavissa kuitenkin pitkälti muillakin kuin pelkillä kestävyysominaisuuksilla”, selventää TV-valmennuksen toinen vastaava valmentaja Niina Lappalainen. Tough Viking on sellaisen tavis-aktiiviliikkujan kisa, joka kaipaa itsensä ylittämisen haastetta ja haluaa rikkoa treenirutiinejaan. ”Kisa tarjoaa inspiraatiota treeniinsä tavoitteellisuutta kaipaavalle. Ei tarvitse olla kilpaurheilija, vaikka monen lajin vahvuuksia pystyykin hyödyntämään tässä monipuolisessa kisassa. Peruskunto riittää, kun sen vain upgreidaa tällä ryhmäinnostuksesta ammentavalla ammattitaitoisella valmennuksella”, tähdentää Lappalainen.

Ja ennen kaikkea tarvitaan uskallusta, ennakkoluulottomuutta, heittäytymistä ja huumoria. ”Tarvii olla sellainen persoona, että tykkää kaikesta älyttömästä”, sanoo personal trainer ja crossfit valmentaja Kati Sirkola, jota konsultoimme kokemusasiantuntijan roolissa. Hän on elävä todiste siitä, että radan voi suorittaa, jopa kahdesti. Ensimmäiseltä kerralta Katia jäi kaivelemaan lopun skeittiramppi, jota hän ei onnistunut kipuamaan ylös. Toisella kertaa hän selätti sen, vaikkakin sitten mustan huulen hinnalla.

Oleellista on yhdessä tekemisen hyvä meininki. Jokaisella esteellä työskentelee 1-2 henkilöä, joilta saa neuvoja esteen suorittamiseen. Kaveria saa auttaa ja esteen voi tarvittaessa ohittaa vaihtoehtoisilla tehtävillä. Ja valmennuksessa esteitä treenataan etukäteen. Käsi- ja puristusvoimia tarvitaan useilla kiipeilyesteillä. Valmennuksessa harjoitellaan muun muassa köysikiipeilyn ja apinapuiden sekä erilaisten hyppyjen tekniikkaa etukäteen. Vesiesteitä käydään harjoittelemassa uimahallissa. Kilpailijan tulee pystyä sukeltamaan esteiden alitse ja uimaan vähintään 50 metriä kylmässä syvässä merivedessä. Mutavellissä tarpominen tai mahdollisesta sateesta liukkaiden esteiden treenaus onnistunee luonnostaan Suomen keväässä lenkkeillessä. Kerran viikossa olevaa ryhmävalmennusta kannattaakin tukea omalla aktiivisella liikunnalla.

”Tässä on teillä ihan huippucoutsit! Niina on innostava ammattitaitoinen valmentaja ja Kristian Santikko on yksi Suomen parhaista ja hauskimmista crossfit-valmentajista, jonka kanssa ei varmasti tule tylsää!”, hehkuttaa Sirkola, joka kertoo huumorin kuuluvan oleellisena osana myös varsinaiseen kisaan. ”Kyllä siellä nauretaan ja vitsaillaan läpi radan, vaikka tosissaan mennäänkin.”

Välinehankinnoista oleellisimmat ovat hyvät kengät ja hanskat. Kisavaatteiden tulisi olla pitkähihaisia ja -lahkeisia, ja teknisestä materiaalista valmistettuja. Kisassa kastuu ja rapatessa roiskuu, joten puuvilla ei ole paras materiaali.

Maalissa odottaa kunnon euforia-annos. Voittajafiilis ikuistetaan valokuvaus-seinällä ja jokainen osallistuja saa kaulaansa mitalin. Jokaisella vuoden 2019 kilpailulla on oma teema ja mitalin väri. Helsingin kisan teemana on vesi ja mitali on sen mukaisesti raikkaan sininen. Kisassa kilpailijat eivät saa olla päihteiden vaikutuksen alaisena, mutta after Vikingit tarjovat mahdollisuuden kollektiiviseen kilistelyyn jos puhtia vielä riittää.

ILMOITTAUDU MUKAAN NYT!
Ilmoittautuminen LeWELLin verkkokaupan kautta, kysymykset osoitteeseen info@lewell.fi

TOUGH VIKING on Pohjoismaiden suurin ja johtavin estejuoksukilpailu. Helsingin kilpailu kisataan Kaisaniemen puistossa lauantaina 7. syyskuuta 2019 klo 10.00. Massiiviset esteet haastavan radan varrella koostuvat muun muassa vedestä, mudasta, piikkilangasta, ja monkey barsista. Esteet on suunniteltu yhteistyössä Ruotsin merivoimien erikoisjoukkojen, Kustjägarnan, kanssa

Kuva ja teksti: Mirkka Torikka